Blog > Komentarze do wpisu
Automatyzacja sprzedaży na aukcjach
Wielu sprzedawców na aukcjach internetowych jako wadę tej formy sprzedaży podaje m.in. skomplikowaną obsługę zamówień. Często wygląda to tak, że klient po dokonaniu zamówienia musi coś uściślić (np. rozmiar koszulki), musi także zadeklarować formę płatności, jeśli zdecyduje się na przelew musi odpowiednio wypełnić pole "tytułem", czasami klient życzy sobie wysyłkę na inny adres niż ten z aukcji. Sprzedawca musi te dane zebrać ze sobą. W praktyce bardzo często zdarza się, że klienci nie informują sprzedawców o wszystkim, a źle wypełnione pola "tytułem" są na porządku dziennym. W sklepach internetowych nie ma tych problemów - całość jest w pełni zautomatyzowana. Na szczęście na aukcjach internetowych też tak można.

Bardzo dobrym przykładem jest komputerowy sklep Balta.pl. Balta aktywnie sprzedaje także na Allegro. Kilka dni temu miałem okazję dokonać tam zakupu. Bardzo pozytywnie zaskoczyła mnie obsługa tego zamówienia. Składała się z kilku kroków:

1. Klient dokonuje zakupu na aukcji (opcja Kup Teraz!).
2. W standardowym mailu po licytacji pojawia się informacja, że za chwilę dostaniemy kolejnego maila z instrukcją, jak dokończyć zamówienie.
3. W mailu (już bezpośrednio od sklepu) znajduje się link, na którego musimy kliknąć, aby dokończyć zamówienie.
4. Po kliknięciu pojawia się strona:



http://ecommerce.blox.pl/resource/balta.jpg

Nic prostszego, definiujemy sposób płatności/wysyłki. Dane do faktury mamy już wpisane (na screenie są akurat usunięte przeze mnie). Domyślnie zaznaczona jest opcja wysyłki pod ten sam adres, ale możemy zawsze wprowadzić inny. Na koniec nie pozostaje nic innego jak zatwierdzić.

5. Na kolejnym ekranie pojawia się informacja z potwierdzeniem. Ja zdecydowałem się na przedpłatę na konto. Dostałem zatem informację, na które konto przelać pieniądze, a także co wpisać w tytule przelewu (tytułem przelewu jest unikalny numer zamówienia).

6. Po zatwierdzeniu klient dostaje kolejnego maila z linkiem do informacji o statusie zamówienia. Może tam sprawdzić czy przelew został przyjęty, czy zamówienie zostało wysłane.

Rozwiązanie z paru względów bardzo dobre:

1. Klient albo dostarczy nam wszystkie dane, jakie chcemy, albo nie dokończy procesu zamówienia.
2. Zamówienie jest zapisywane do bazy wszystkich zamówień. Prawdopodobnie istnieje jakiś podział na sklep i aukcje. W każdym razie odpada konieczność ręcznego wprowadzania czy wyszukiwania takich danych, co wciąż czyni wielu sprzedawców.
3. Znacznie zmniejsza się objętość korespondencji mailowej, co oszczędza czas obsłudze sklepu.
4. Klient ma możliwość śledzenia statusu zamówienia, co na aukcjach internetowych jest ciągle ewenementem (choć Menadżer Sprzedaży, jak i inne programy do obsługi Allegro automatycznie wysyłają informacje do klienta o zmianie statusu zamówienia).
5. Przy okazji promowana jest marka sklepu. Być może następny zakup zostanie zrealizowany w Balta.pl?

Czego brakuje? Na pewno opcji zapisu na listę mailingową. Można spróbować także zaproponować klientowi założenie konta w sklepie (wystarczy, aby wybrał sobie hasło). W przypadku, kiedy klient musiałby określić jaką właściwość zakupionego przedmiotu nie ma problemu, aby dodać kolejne pole.

Jakby nie patrzeć świetny dodatek zarówno dla sklepów internetowych sprzedających na aukcjach, jak i samodzielnych sprzedawców aukcyjnych. Im więcej kupuje na Allegro, tym częściej spotykam podobne, może nieco okrojone rozwiązania. Na pewno warto na nie stawiać.
sobota, 09 czerwca 2007, kck

Polecane wpisy

  • Dzień Darmowej Dostawy - wciąż można się zapisać!

    Już 1 grudnia rusza Dzień Darmowej Dostawy, czyli ogólnopolska i niecodzienna akcja w polskim e-commerce promująca zakupy w sieci jako alternatywę do zakupów w

  • To nie jest branża dla nowych ludzi

    Bracia Coen w 2007 roku zrobili świetny film pt.: "To nie jest kraj dla starych ludzi" . Interpretacje filmu są różne (boje kto ma rację trwają na Fil

  • Chcesz sześć win?

    Przerywam "zmowę milczenia", bo znalazłem wreszcie jakiś fajny, nieszablonowy projekt e-commerce'owy. Mam na myśli 6win.pl , czyli wszystko to co lubi

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
Gość: droopy, *.internetdsl.tpnet.pl
2007/06/10 01:13:32
robiłem kilka miesięcy temu integrację sklepu internetowego z allegro i świstakiem, i też taki system został wprowadzony, dodatkowo (nie jest to tutaj uwzględnione) klijent jeśli ma jakieś zamówienia w naszym sklepie, które jeszcze nie zostały przyjęte przez pracownika, może do nich 'dorzucić' kolejny przedmiot.
w praktyce wygląda to tak, że pokazuje się strona z formularzem wyboru formy płatności i odbioru (i resztą spraw) oraz pokazuje się możliwość 'dodaj produkt do istniejącego zamówienia'
dzięki temu w sklepie te zamówienia pokzywane są jako jedno (nie zostaną wysłane przez przypadek dwie paczki)
po podaniu tych danych na następnej stronie pokazuje się numer konta bankowego oraz łączna kwota przelewu - wliczając koszty przesyłki i inne produkty
-
2007/06/10 17:00:42
W sumie rozwiazanie nie jest wielką innowacją, od dawna cos takiego stosujemy i nie tylko my:

www.cyfrowe.pl/allegro/allegro.php

W automatycznej informacji do klienta wygrywajacego aukcje jest link, ktory od razu zapisuje nam do bazy co klient kupil, za ile, nr aukcji itd (poprzez [AUKCJA] itp dostarczane przez allegro.pl).

Klient sam wypelnia formularz ktory trafia do bazy razem z innymi zamowieniami i jest obslugiwany przez dedykowaną osobę do obslugi aukcji (aukcje są identyfikowane jako "z allegro").

Co wiecej mozemy szukac zamowienia po numerze aukcji, bo nagminne są wplaty z polem 'tytulem' zawierajacym jedynie numer aukcji i nick z allegro.
-
pfornalski
2007/06/11 10:46:08
Myślę, że jeszcze aby artykuł był rzetelny powinieneś wspomnieć o IAI-Shop.com, który jako jedyny oferuje wszystkim sklepom standardowo stronę powrotu z aukcji, czyli coś co jest rozbudowaną formą tego co opisujesz w poście.
-
Gość: Krzysiek, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2007/06/12 10:38:52
pfornalski - akurat tu sie mylisz. Nie tylko Twoj sklep takie cos oferuje w standardzie w Polsce. Ale nazw wymieniac nie mam zamiaru bo to nie miejsce na reklame.