Blog > Komentarze do wpisu
Pierwszy zgarnia wszystko, czyli internet się odchudza
Są branże w polskim internecie, które nie są na świeczniku. Nikt o nich nie mówi, ale one spokojnie rosną, często do takich rozmiarów, że właściciele sklepów z popularnych branż mogą być zazdrośni. Takim przykładem może być branża preparatów do odchudzania, na której czele stoi Mini Market Odchudzania.

MMO.pl jest doskonałym przykładem na to, jak sklep internetowy może wyewoluować od "garażu" do poważnej firmy. Jego założyciel, Adam Stadnicki, w 2005 roku zdał maturę i rozpoczął studia. Żeby je sfinalizować potrzebował pieniędzy. Czytając na jakimś forum o suplementach odchudzających zdecydował się założyć sklep właśnie w tej branży. Wystartował jako pierwszy sklep internetowy oferujący taki asortyment.

- Początki trudno nazwać profesjonalnym podejściem do biznesu - rano zajęcia na uczelni, odbieranie telefonów od klientów na... wykładach, a po południu prowadzenie sklepu za pomocą... kawiarenki internetowej, bo nie miałem wtedy własnego komputera na stancji - opowiadał.

Trudne warunki nie zniechęciły Adama do dalszego działania. Na drugim roku sklep zaskoczył. Do zespołu został dołączony kolega Adama - Paweł Brzyski. Razem postawili wszystko na jedną kartę - rzucili studia i zajęli się sklepem na poważnie...

Odchudzanie w sieci, czyli zarabianie na treści

Branża odchudzania w internecie jest bardzo ciekawa. Funkcjonują tu podmioty, które nie zarabiają tylko i wyłącznie na sprzedaży produktów. Mam na myśli przede wszystkim Vitalia.pl, projekt poznańskiej Symetrii. Od początku istnienia serwis był po części płatny. Na drugim Barcampie poświęcono mu
prezentację. Już rok temu posiadał 380 000 użytkowników i 200 000 UU miesięcznie, co jak na tak niszowy serwis jest wynikiem rewelacyjnym. Aż 90% użytkowników Vitalii to kobiety, co tłumaczy kto jest grupą docelową w tej branży. Serwis nie ukrywa, że od początku swojego istnienia wzorował się na amerykańskim odpowiedniku Diet.com. Przed Vitalią prawdopodobnie kolejne lata rozwoju i rozkwitu biznesu. Są konkurencyjne projekty takie jak Edieta.pl, które działają jednak na znacznie mniejszą skalę.

Odchudzanie w sieci, czyli zarabianie na produktach

Drugi segment na tym rynku to właśnie sklepy takie jak MMO.pl, czyli sprzedające konkretne produkty. W czasie funkcjonowania sklepu było wiele pomysłów na poszerzenie asortymentu o kolejne kategorie. Był nawet plan na stworzenie apteki internetowej. Z wszystkich jednak zrezygnowano. Co więcej, sklep chce mocniej zaistnieć na rynku sprzętu fitness. Robi to jednak pod nową marką Fitbay.pl.

Sklepy takie jak MMO handlują takim asortymentem jak suplementy odchudzające, produkty wspomagające odchudzanie i akcesoria odchudzające. Marża na te produkty waha się od 10-15%, tak więc ważne jest wypracowanie sprzedaży na odpowiednio wysokim poziomie.

Branżę należy uznać raczej za trudną nawet pomimo stosunkowo niewielkiej konkurencji. Podstawowym problem jest walka z szarą strefą.

- Nasze produkty są dystrybuowane zazwyczaj w USA. Tam rynek spalaczy tłuszczu jest ogromny i łatwiej jest wybrać dobry produkt. Niestety bardzo często europejskie prawo nie pozwala sprzedawać suplementów, które są legalne w USA. Tutaj właśnie zaczynają się schody. Jako legalny dystrybutor suplementów, musimy walczyć z przemytnikami, którzy kupują produkty w USA i nielegalnie oferuję je w sprzedaży w Polsce po bardzo atrakcyjnej cenie. To odwieczny i największy nasz problem - tłumaczył mi Adam.

Kolejną sprawą jest podejście klientów, którzy bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że odchudzanie z preparatem również wymaga wiele własnego wysiłku. Stąd też mała częstotliwość powtarzalności zakupów - klienci rzadko wracają niezadowoleni z efektów.

- Odchudzane to proces złożony, który zależy od tysięcy czynników (m.in. od odżywiania, od stylu życia, od ruchu, od predyspozycji genetycznych a nawet od naszej psychiki) Każdy organizm jest inny i tak samo na każdego nieco inaczej może działać konkretny suplement. Mamy przypadki, że przy kuracji z produktem X jeden z naszych klientów stracił 3kg, a inny nawet 7-12 kg nie stosując przy tym żadnej ścisłej diety. Chcemy przekazywać klientom prawdę o naszych produktach i mamy nadzieje że będzie to kluczem do wzrostu sprzedaży i rozwoju branży - przekonywał.

Jeszcze innym problemem jest sezonowość sprzedaż. Klienci odchudzają się głównie na wiosnę. Późną jesienią i zimą popyt na produkty do odchudzania znacznie spada.

Dlaczego się udało?

Gdzie upatrywać sukcesu? Przede wszystkim w "Prawie pierwszeństwa". Zostało ono dobrze opisane np. w książce "22 niezmienne prawa marketingu". Generalnie chodzi w nim o to, że pierwszy gracz na rynku ma ogromną przewagę głównie dlatego, że był po prostu pierwszy. Tak właśnie było z MMO.pl. Jest to pierwszy sklep, który tylko i wyłącznie skupił się na odchudzaniu. W sieci istnieje wiele sklepów, które handlują odżywkami dla sportowców, sprzętem fitness, a także suplementami do odchudzania. O czym już nie raz wspominałem na blogu - nie mają szans z kimś, kto profiluje swój biznes tylko i wyłącznie na jedną kategorię.

Tak naprawdę MMO.pl nie robi wiele więcej niż inne sklepy. Te same miejsca promocji, te same wydatki reklamowe... To po prostu bardzo dobry przykład na to, jak ważnym wyborem jest branża. Adam był pierwszy, trafił w rozwojową niszę i to będzie procentować w przyszłości.

Aktualnie MMO.pl to prawie 350 000 sprzedaży miesięcznie przy średnim zamówieniu w kwocie około 120 zł. Sklep notuje prawie 90 000 UU miesięcznie. Konkurenci w postaci Bodycenter.pl lub Kilogramy.pl choć rozwijają się, wciąż wiele ustępują MMO.pl. Gdzie zyski? Te są inwestowane w asortyment czy też budowę magazynu przy trasie Lublin-Biłgoraj. Pomagają w tym kredyt i fundusze unijne.

Myślę, że to fajny na przykład na to, że praca, wytrwałość i dobry pomysł to klucz do sukcesu także w e-commerce.

poniedziałek, 06 października 2008, kck

Polecane wpisy

  • Dzień Darmowej Dostawy - wciąż można się zapisać!

    Już 1 grudnia rusza Dzień Darmowej Dostawy, czyli ogólnopolska i niecodzienna akcja w polskim e-commerce promująca zakupy w sieci jako alternatywę do zakupów w

  • To nie jest branża dla nowych ludzi

    Bracia Coen w 2007 roku zrobili świetny film pt.: "To nie jest kraj dla starych ludzi" . Interpretacje filmu są różne (boje kto ma rację trwają na Fil

  • Chcesz sześć win?

    Przerywam "zmowę milczenia", bo znalazłem wreszcie jakiś fajny, nieszablonowy projekt e-commerce'owy. Mam na myśli 6win.pl , czyli wszystko to co lubi

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Nie zakładaj sklepu internetowego! z BogatyPartner.pl
Jak w temacie. Zgłębiałeś wiedzę dot. biznesu ebiznesu? Czytałeś o logistyce, obsłudze klienta, marketingu i innych tego typu sprawach? Kompletnie nie potrzebnie. Na rynku mamy nowy trend zwany outsourcing, którego w większości przypadków j... »
Wysłany 2008/11/24 20:58:33
Komentarze
Gość: tuszmarkt, *.internetdsl.tpnet.pl
2008/10/07 09:02:24
Gratuluje pomysłu na biznes, niestety jest na "nie" co do reszty. Suplementy diety i odżywki mają efekty uboczne o których nikt nie pisze. ( o większości nie pisze gdyż nie zostały do dzisiaj do końca zbadane )
-
Gość: sven, *.cscape.com
2008/10/08 10:41:49
ciekawy artykul - lubie czytac takie casy. Ciekawi mnie jeszcze jedna kwestia - jak taki sklep radzi sobie np z aukcjami na allegro?
-
Gość: Adam, *.chello.pl
2008/10/08 10:57:36
Tutaj jest link do aukcji allegro: allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=5828587
-
Gość: Seeker, *.internetdsl.tpnet.pl
2008/10/08 17:49:00
Kilka miesięcy temu kupiłem tam steper, a dokładnie kupiłem go na allegro
ALE
w powiadomieniu o wygranej aukcji otrzymałem link do sklepu oraz info że towar zostanie wysłany tylko jeśli wypełnię formularz rejestracyjny w sklepie ;)
Chłopaki po prostu biorą sobie do serca dobre rady Wojtka
-
Gość: brzuch, 89.174.107.*
2008/10/13 15:58:01
"tylko i wyłącznie" to masło maślane.... a pojawiło się to w tekście chyba ze 3 razy :)
-
2008/10/15 21:04:56
350000 sprzedazy / miesiac * 120 zl * 12 miesiecy = 0.5 MILIARDA zlotych obrotu. Z calym szacunkiem... nie wierze :)

Moze mialo byc: "350000 sprzedanych produktow"? albo 35000? Liczby sa kosmiczne... nie przystaja w ogole do naszej rzeczywistosci ecommerce :)
-
kck
2008/10/15 21:17:42
Kuba: 350 tys. złotych sprzedaży, a zatem rocznie 350 tys. x 12. :-)
-
tamaragil
2012/10/30 14:03:06
___________________________________________________________________________
CHOROBY CZŁOWIEKA W XXI WIEKU (wklejam przyjacielską notkę), A REALNA ENERGIA DLA KOMÓREK NERWOWYCH MÓZGU. ODŻYWIANIE CZŁOWIEKA: INFO (BIOLOGICZNA POMOC) *****

___________________________________________________________________________
ZOBACZ TAKŻE:

ODCHUDZANIE. WYŁĄCZNIE JAKO, ŻYWIENIE RACJONALNE. *****
60.TEMAT.
a._: gloriasagan.salon24.pl/246156,odchudzanie-wylacznie-jako-zywienie-racjonalne

ARTYKUŁ BH.305.
1._: www.instytutirl.com.pl/index3.php
2._: polacy-banbury.pl/viewtopic.php?p=686#686
3._: www.powitaminy.pl/artykuly/nowy_chleb.php

Biologia, medycyna.
60.TEMAT./ + inne artykuły wg kolejności.

___________________________________________________________________________